De Beren

De afgelopen weken heb ik me bezig gehouden met een (fictieve*) opdracht voor restaurant De Beren in Zwolle. Als opdracht werk ik een actie uit in samenwerking met Pathé. Hier komt op 6 december de film Paddington 2 uit en hiervoor moet een combiticket en de nodige promotie verschijnen.

De opdracht bestaat uit het maken van:
– Een responsive website (html/css)
– Een poster en flyer
– Een reclamebanner
– Een header voor Facebook en Twitter.

Schetsen & onderzoek

Voor ik aan de slag ga met de producten heb ik eerst een onderzoek gedaan naar het bedrijf en de stijl hiervan.

Hierna ben ik ideeen gaan schetsen op papier, om een duidelijk beeld te krijgen van welke kant ik op wilde. En uiteindelijk was het slechts een kwestie van het uitwerken van deze schetsen.

Voor mijn onderzoek heb ik eerst gekeken naar het bedrijf zelf. Wie zijn de Beren, wie is hun doelgroep en hoe staan ze tegenover hun concurrenten in de markt. Ook heb ik er voor gezorgd dat ik duidelijk voor ogen had wat de sterke en zwakke kanten van het bedrijf zijn, zodat ik hier eventueel op in kon spelen.

Hierna was het tijd voor de producten zelf. Eerst heb ik door middel van een styleguide visueel gemaakt welke stijl bij het bedrijf past en welke richting ik met mijn ontwerpen op wilde. Aan de hand van deze styleguide ben ik ideeen gaan schetsen, die ik uiteindelijk in verschillende programma’s heb uitgewerkt. Zo heb ik bijvoorbeeld Illustrator, Photoshop en InDesign gebruikt.

Responsive website

Het eerste product wat ik maakte voor De Beren is een responsive website, geschreven in HTML en CSS. De website bevat informatie over de actie, waarbij de belangrijkste informatie boven aan de pagina is weergegeven. Daarnaast zijn er uitgaande links te vinden naar het lunchmenu, de trailer van Paddington 2 en de Social Media kanalen van het restaurant.

Poster & flyer

Een opvallende poster langs de kant van de weg, zie je het al voor je?
Om dit te bereiken ben ik voor een eenvoudig ontwerp gegaan met de typische gele kleur van De Beren en precies genoeg informatie. Wat, waar en wanneer. En om dit extra te benadrukken heb ik een visueel element toegevoegd, namelijk Paddington van de film Paddington 2. En om de combideal te benadrukken een filmrol met daarin De Berenburger, als dit de nieuwsgierigheid van de voorbijganger niet wekt..

Voor de voorkant heb ik hetzelfde concept als bij de poster gebruikt, maar dan met net wat minder informatie. Want de informatie is vooral op de achterkant van de flyer te vinden. Met natuurlijk een link naar de actiepagina.

Ook heb ik in het design van de flyer de lay-out van de website terug laten komen. Op deze manier past het bij elkaar als geheel en worden de producten ook met elkaar geassocieerd.

Reclamebanner

Om de bezoekers naar de webiste te krijgen heb ik niet alleen een poster en flyer ontworpen. Ook voor de online wereld heb ik wat ontworpen, namelijk een reclamebanner.

Deze reclamebanner sluit door het gebruik van geel, zwart en wit ontzettend goed aan op de voorgaande producten. Daarnaast is het een reclamebanner die goed de aandacht trekt door hints weg te geven over de actie, maar nog niet alles te verklappen. En natuurlijk bevat de banner een opvallende knop waarmee doorgedrukt kan worden naar de website.

Facebook & Twitterheader

Om de actie ook goed te communiceren naar de Social Media volgers van De Beren heb ik als laatste een header ontworpen voor de Facebook en Twitterpagina. Hier staat kort op weergegeven dat er een actie is rondom Paddington 2, voor meer informatie kunnen de bezoekers terecht in de omschrijving of de Facebookposts of tweets.

* Deze opdracht is een fictieve opdracht, bedacht door mijn school. De Beren en Pathe Zwolle hebben niks te maken met de actie en de actie heeft dan ook niet echt plaats gevonden.